Op school, of op afstand.
De student “zien” blijft belangrijk.

Dubbelinterview

Van een volle klas naar demo’s vanuit 
een huiskamer

Ik was altijd zo gewend om naar school te gaan vertelt Davina. “En ineens zaten we niet meer met elkaar in een klaslokaal en gaat alles via internet. Het gaat op zich wel goed thuis, maar ik mis klasgenoten. Het samen met klasgenoten in de klas zijn is toch wel heel fijn merk ik nu.”

Heidi van Dusschoten, docent en mentor van Davina geeft aan dat het team, toen in maart bekend werd dat de scholen gesloten werden, direct aan de slag is gegaan. “We hebben overleg gehad en de onderwerpen onderling verdeeld. Er was iemand die veel af wist van online tools. Gelukkig werkten een aantal klassen al met Teams, waardoor deze studenten al konden werken met dit systeem. En dan het materiaal; niet iedere student beschikt over een kappersset. In de tweede week boden we direct de mogelijkheid materialen te komen lenen van school. We besloten dat alle docenten op één en dezelfde manier zouden gaan werken. Eenduidigheid en helderheid voor de student, dat was het uitgangspunt. Dat vergt behoorlijk wat discipline. De heldere onderwijscatalogus die we ieder jaar maken bood ons juist nu heel veel structuur, net als ons wekelijkse teamoverleg op de maandagochtend.” 





Als je me een half jaar geleden had gezegd dat we nu op deze manier les zouden geven, dan had ik je voor gek verklaard zegt Heidi. “En nu doen we het. Niet ‘gewoon’, maar we doen het wel.”

Het is belangrijk om naar de student te blijven luisteren. Na een paar weken op afstand werken stuurde team Haarverzorging een enquête naar de studenten om te vragen wat ze van de manier van werken vonden en of er ergens meer aandacht naar uit moest gaan.

Davina (18)
3e jaars student Haarverzorging niveau 3

Davina loopt stage bij Wendy’s kinderkapsalon. Ze wil na haar studie als kapper gaan werken. Eerst ervaring opdoen in een kapsalon en later misschien wel haar eigen kapsalon beginnen.

Heidi van Dusschoten 
Nadat Heidi salonmanager was in een kapsalon volgde zij de instructeursopleiding en behaalde zij haar PGD. Inmiddels is Heidi al 12,5 jaar docent haarverzorging bij MCH.

“Even een lesje geven is het niet. Er is niets zo leuk als het prikkelen van studenten en ze in te laten zien wat ze waard zijn. Persoonlijke gesprekken voeren om eigen verantwoordelijk te laten voelen om het diploma te halen.”


Eenduidigheid en helderheid, dat was het uitgangspunt.

Meer zelf aan het stuur

Aan de ene kant ben je liever in de klas en aan de andere kant is het ook heel fijn om zelf te bepalen wanneer je welk onderdeel doet, vertelt Davina. “Ik kreeg meerdere opdrachten en kon kiezen welke ik als eerste ging doen. De meeste filmpjes stonden online klaar. Als ik klaar was met een opdracht stuurde ik deze in via Teams en kreeg ik heel snel feedback van mijn docenten. Ik merkte wel dat ik minder snel vragen ging stellen. Eerst nog eens zelf proberen en als ik er dan toch niet uit kwam stuurde ik een berichtje. Ik heb nu wel een mooi portfolio opgebouwd met mijn werk. Dat had ik anders nooit gehad.” 

Ik heb nu een mooi portfolio opgebouwd met mijn werk. Dat had ik anders nooit gehad.

Davina

Normaliter geven we praktijkinstructies in de klas en gaan de studenten daarna in principe met die opdracht aan de slag, vertelt Heidi. ”Sommigen zijn nog niet zo ver of juist veel verder, waardoor zij aan iets anders werken. Er ontstaat dan ruis en afleiding. Nu voert iedereen de opdrachten in eigen volgorde en tempo uit en krijgen ze individueel feedback. Allemaal met even veel aandacht. Dat de opgenomen demo’s terug te kijken zijn, dat vinden de studenten ook heel prettig. Maar toch wil je dat haar even op kunnen tillen om te zien hoe het geknipt is. Het langslopen en geven van directe feedback, dat mis ik wel.” 

Nu voert iedereen de opdrachten in eigen volgorde en tempo uit
en krijgen ze individueel feedback. Allemaal met even veel aandacht.

Heidi

Meer aandacht voor de actieve student
Heidi: “In de klas ben je vaak heel druk met de studenten die minder goed meedoen. Nu ben je druk bezig met de studenten die veel inleveren en actief meedoen. De studenten waar iets mee is of die niet meedoen bel je individueel. Dat werkt eigenlijk niet anders dan anders. Uiteindelijk doen ze mee. Dezelfde uitdagingen die je op school hebt kom je nu ook tegen. Groepen die moeilijker op school komen zijn online ook moeilijker te porren.”

Praktijkervaring opdoen in coronatijd
Davina vertelt dat haar stage er ineens heel anders uitzag. “De salons moesten sluiten. Ik heb gelukkig wel de trainingen gevolgd die aan de kappers werden gegeven. En ik moest soms komen, omdat de salon dan open was voor het verkopen van verf en verzorgingsmiddelen.”

Gelukkig hebben alle studenten praktijkervaring op kunnen doen en hun stage gehaald. Het zag er alleen echt wel even anders uit geeft Heidi aan. “De flexibiliteit die ondernemers en personeel hier hebben moeten laten zien is ook een levenservaring voor onze studenten. Het voordeel van deze tijd is dat de veranderingen gelden voor iedereen. Ook voor de bedrijven die normaal trainingen geven bij ons op locatie. Zij hebben ook de omslag gemaakt naar online trainingen, bijv. kleuren, waardoor we deze veel vaker aan kunnen bieden aan studenten dan we gewend waren.”

En nu verder...
Davina hoopt dat in september alles weer normaal is. “We zullen dan toch in groepjes naar school gaan denk ik. Mijn eigen plekje voor de spiegel met mijn eigen spulletjes. Dat wil ik terug.” 

Wat Heidi en haar collega’s betreft gaan we niet meer helemaal terug naar de oude manier van lesgeven. Studenten hebben aangegeven dat ze bepaalde onderdelen heel graag weer klassikaal willen doen. Maar er zijn ook onderdelen, zoals mentoruren, vaktheorie en Nederlandse les, die ze graag op afstand willen blijven doen. “Concentreren gaat voor veel studenten beter als ze individueel een les volgen dan in een klaslokaal vol klasgenoten die allemaal op hun eigen manier aandacht vragen. Toch geldt dit niet voor alle studenten en daar ligt de uitdaging. We moeten de student als individu zien en daar waar nodig andere opties bieden.” 

“We gaan uitzoeken of we bedrijfsbezoeken online kunnen doen en bpv opdrachten online af kunnen laten tekenen. Het digitale portfolio is ook iets om erin te houden. En uiteraard gaan we bekijken hoe we studenten op een veilige manier weer in groepjes op school kunnen krijgen. In elk geval voor de onderdelen van het curriculum waar dat voor nodig is en ook voor de student die de behoefte heeft om vaker op school te zijn. De motivatie van de studenten hoog houden, dat wordt een uitdaging. We moeten ervoor zorgen dat sommige studenten niet gaan afhaken, omdat ze minder vaak fysiek op school aanwezig zijn.” 

Het allerbelangrijkste is dat we niet achter zijn gaan lopen, geeft Heidi aan. “We stappen volgend jaar gewoon in waar we in horen te stappen. Dat is een geruststellende gedachte.”

“We moeten ervoor zorgen dat sommige studenten niet gaan afhaken, omdat ze minder vaak fysiek op school aanwezig zijn.”

Voor vragen of opmerkingen over de MCH Op Koers Campagne kun je terecht bij 
Pauline Schröder. 

Dubbelinterview

Op school, of op afstand. De student “zien” blijft belangrijk.

Van een volle klas naar demo’s vanuit 
een huiskamer

Ik was altijd zo gewend om naar school te gaan vertelt Davina. “En ineens zaten we niet meer met elkaar in een klaslokaal en gaat alles via internet. Het gaat op zich wel goed thuis, maar ik mis klasgenoten. Het samen met klasgenoten in de klas zijn is toch wel heel fijn merk ik nu.”

Heidi van Dusschoten, docent en mentor van Davina geeft aan dat het team, toen in maart bekend werd dat de scholen gesloten werden, direct aan de slag is gegaan. “We hebben overleg gehad en de onderwerpen onderling verdeeld. Er was iemand die veel af wist van online tools. Gelukkig werkten een aantal klassen al met Teams, waardoor deze studenten al konden werken met dit systeem. En dan het materiaal; niet iedere student beschikt over een kappersset. In de tweede week boden we direct de mogelijkheid materialen te komen lenen van school. We besloten dat alle docenten op één en dezelfde manier zouden gaan werken. Eenduidigheid en helderheid voor de student, dat was het uitgangspunt. Dat vergt behoorlijk wat discipline. De heldere onderwijscatalogus die we ieder jaar maken bood ons juist nu heel veel structuur, net als ons wekelijkse teamoverleg op de maandagochtend.” 





Als je me een half jaar geleden had gezegd dat we nu op deze manier les zouden geven, dan had ik je voor gek verklaard zegt Heidi. “En nu doen we het. Niet ‘gewoon’, maar we doen het wel.”

Het is belangrijk om naar de student te blijven luisteren. Na een paar weken op afstand werken stuurde team Haarverzorging een enquête naar de studenten om te vragen wat ze van de manier van werken vonden en of er ergens meer aandacht naar uit moest gaan.

Eenduidigheid en helderheid, dat was het uitgangspunt.

Davina (18)
3e jaars student Haarverzorging niveau 3

Davina loopt stage bij Wendy’s kinderkapsalon. Ze wil na haar studie als kapper gaan werken. Eerst ervaring opdoen in een kapsalon en later misschien wel haar eigen kapsalon beginnen.

Heidi van Dusschoten 
Nadat Heidi salonmanager was in een kapsalon volgde zij de instructeursopleiding en behaalde zij haar PGD. Inmiddels is Heidi al 12,5 jaar docent haarverzorging bij MCH.

“Even een lesje geven is het niet. Er is niets zo leuk als het prikkelen van studenten en ze in te laten zien wat ze waard zijn. Persoonlijke gesprekken voeren om eigen verantwoordelijk te laten voelen om het diploma te halen.”


Meer zelf aan het stuur

Aan de ene kant ben je liever in de klas en aan de andere kant is het ook heel fijn om zelf te bepalen wanneer je welk onderdeel doet, vertelt Davina. “Ik kreeg meerdere opdrachten en kon kiezen welke ik als eerste ging doen. De meeste filmpjes stonden online klaar. Als ik klaar was met een opdracht stuurde ik deze in via Teams en kreeg ik heel snel feedback van mijn docenten. Ik merkte wel dat ik minder snel vragen ging stellen. Eerst nog eens zelf proberen en als ik er dan toch niet uit kwam stuurde ik een berichtje. Ik heb nu wel een mooi portfolio opgebouwd met mijn werk. Dat had ik anders nooit gehad.” 

Ik heb nu een mooi portfolio opgebouwd met mijn werk. Dat had ik anders nooit gehad.

Davina

Heidi

Nu voert iedereen de opdrachten in eigen volgorde en tempo uit
en krijgen ze individueel feedback. Allemaal met even veel aandacht.

Normaliter geven we praktijkinstructies in de klas en gaan de studenten daarna in principe met die opdracht aan de slag, vertelt Heidi. ”Sommigen zijn nog niet zo ver of juist veel verder, waardoor zij aan iets anders werken. Er ontstaat dan ruis en afleiding. Nu voert iedereen de opdrachten in eigen volgorde en tempo uit en krijgen ze individueel feedback. Allemaal met even veel aandacht. Dat de opgenomen demo’s terug te kijken zijn, dat vinden de studenten ook heel prettig. Maar toch wil je dat haar even op kunnen tillen om te zien hoe het geknipt is. Het langslopen en geven van directe feedback, dat mis ik wel.” 

Meer aandacht voor de actieve student
Heidi: “In de klas ben je vaak heel druk met de studenten die minder goed meedoen. Nu ben je druk bezig met de studenten die veel inleveren en actief meedoen. De studenten waar iets mee is of die niet meedoen bel je individueel. Dat werkt eigenlijk niet anders dan anders. Uiteindelijk doen ze mee. Dezelfde uitdagingen die je op school hebt kom je nu ook tegen. Groepen die moeilijker op school komen zijn online ook moeilijker te porren.”

Praktijkervaring opdoen in coronatijd
Davina vertelt dat haar stage er ineens heel anders uitzag. “De salons moesten sluiten. Ik heb gelukkig wel de trainingen gevolgd die aan de kappers werden gegeven. En ik moest soms komen, omdat de salon dan open was voor het verkopen van verf en verzorgingsmiddelen.”

Gelukkig hebben alle studenten praktijkervaring op kunnen doen en hun stage gehaald. Het zag er alleen echt wel even anders uit geeft Heidi aan. “De flexibiliteit die ondernemers en personeel hier hebben moeten laten zien is ook een levenservaring voor onze studenten. Het voordeel van deze tijd is dat de veranderingen gelden voor iedereen. Ook voor de bedrijven die normaal trainingen geven bij ons op locatie. Zij hebben ook de omslag gemaakt naar online trainingen, bijv. kleuren, waardoor we deze veel vaker aan kunnen bieden aan studenten dan we gewend waren.”

En nu verder...
Davina hoopt dat in september alles weer normaal is. “We zullen dan toch in groepjes naar school gaan denk ik. Mijn eigen plekje voor de spiegel met mijn eigen spulletjes. Dat wil ik terug.” 

Wat Heidi en haar collega’s betreft gaan we niet meer helemaal terug naar de oude manier van lesgeven. Studenten hebben aangegeven dat ze bepaalde onderdelen heel graag weer klassikaal willen doen. Maar er zijn ook onderdelen, zoals mentoruren, vaktheorie en Nederlandse les, die ze graag op afstand willen blijven doen. “Concentreren gaat voor veel studenten beter als ze individueel een les volgen dan in een klaslokaal vol klasgenoten die allemaal op hun eigen manier aandacht vragen. Toch geldt dit niet voor alle studenten en daar ligt de uitdaging. We moeten de student als individu zien en daar waar nodig andere opties bieden.” 

“We gaan uitzoeken of we bedrijfsbezoeken online kunnen doen en bpv opdrachten online af kunnen laten tekenen. Het digitale portfolio is ook iets om erin te houden. En uiteraard gaan we bekijken hoe we studenten op een veilige manier weer in groepjes op school kunnen krijgen. In elk geval voor de onderdelen van het curriculum waar dat voor nodig is en ook voor de student die de behoefte heeft om vaker op school te zijn. De motivatie van de studenten hoog houden, dat wordt een uitdaging. We moeten ervoor zorgen dat sommige studenten niet gaan afhaken, omdat ze minder vaak fysiek op school aanwezig zijn.” 

Het allerbelangrijkste is dat we niet achter zijn gaan lopen, geeft Heidi aan. “We stappen volgend jaar gewoon in waar we in horen te stappen. Dat is een geruststellende gedachte.”

We moeten ervoor zorgen dat sommige studenten niet gaan afhaken, omdat ze minder vaak fysiek op school aanwezig kunnen zijn.

Voor vragen of opmerkingen over de MCH Op Koers Campagne kun je terecht bij Pauline Schröder.