Arena 301 op de schop
Arena 301 op de schop
We gaan ons pand - Arena 301 - verbouwen. En dat is enorm goed nieuws vertelt Jörgen die vanuit de directie de drijvende kracht is achter dit project. “Volgens de planning van ROCvA wordt ieder college eens in de dertig jaar onder handen genomen. Collega’s die al wat langer bij MCH werken, weten dat we Arena 301 in 1999 in gebruik hebben genomen. Dat maakt dat we in 2030 pas aan de beurt zouden zijn. En toch gaan we in 2021 van start met het verbouwen van onze school. Het was lang spannend, maar de Raad van Bestuur stemde onlangs in.”
Jörgen Koelemeij en Richard Streuper maken beide deel uit
van de stuurgroep die over de verbouwing gaat.
In 2021 gaan we van
start met verbouwen.
Sommige mensen zullen nu denken, ‘Ik heb hier eerder toch al aan meegewerkt…’. Dat kan kloppen. Jörgen: “Voordat we om een beslissing van de Raad van Bestuur konden vragen moesten we goed onderbouwen waaraan het nu ontbreekt in ons gebouw en waarom de faciliteiten niet meer voldoen aan de ambities van onze medewerkers.”
De onderwijsvisie vraagt om iets anders van de huidige ruimtes en lokalen dan het gebouw nu biedt.
Waarom verbouwen?
Er zijn meerdere aanleidingen vertelt Jörgen. “De onderwijsvisie vraagt om iets anders van de huidige ruimtes en inrichting dan het gebouw nu biedt. De school heeft lange, wat saaie, gangen met links en rechts standaard theorielokalen of praktijkruimtes. Er is nu weinig plaats voor studenten om te kunnen studeren. Kortom, zo lang je les hebt zit je als student goed, maar daarna houdt het op.” We willen studenten verschillende plekken bieden. Onder andere rustige studieplekken, projectruimtes en aangename plekken voor sociaal contact tijdens tussenuren en na de les vult Richard aan. “Die feedback horen we al een tijdje; onder andere van de studentenraad en in de STO.”
Ook zien we dat MCH een bijzondere positie heeft. De MCH student heeft veel te kiezen. Ons college biedt veel opleidingen aan en is gelegen in een regio met een breed palet aan alternatieven. Op korte afstand van Hilversum zijn bijvoorbeeld ook MBO Amersfoort en ROC Midden Nederland actief. Dat maakt dat wij onszelf goed moeten neerzetten voor studenten die op het punt staan een keuze te maken. Jörgen: “Daar hoort ook een inspirerend gebouw bij. We zijn een financieel gezond college met een stabiele groei en dat stelt ons in staat deze stap nu te zetten.”
Het docentlandschap
Naast leerlandschappen komen ook de docentlandschappen aan bod. Een belangrijk uitgangspunt voor de docentlandschappen is een juiste mix van concentratie en interactieve werkplekken. Richard: “De ene dag heb je een werkplek in stilte nodig en de andere dag voer je continue overleg, ben je (online) les aan het geven of ontvang je studenten voor gesprekken.” Een tweede uitgangspunt is dat de docentwerkplekken samenwerking binnen de teams, tussen opleidingen onderling, maar ook zeker daarbuiten moeten faciliteren. Daarnaast is de oriëntatie binnen het gebouw één van de uitgangspunten. Jörgen: “Een student moet makkelijk zijn weg kunnen vinden binnen onze school en weten welke faciliteit hij waar kan vinden.”
Arena 301 op de schop
Terug naar 2019
Om vanuit zoveel mogelijk perspectieven zicht te krijgen op de wensen en behoeften zijn we in gesprek gegaan met een brede vertegenwoordiging. We spraken studenten, de OC, docenten, opleidingsmanagers én medewerkers van de ondersteuning. Op basis van die gesprekken en uiteraard de onderwijsvisie en het merkkompas is een ruimtelijk en functioneel programma van eisen geschreven. Daarin staat onder andere waaraan het nu ontbreekt, wat de wensen zijn en waarvoor de ruimtes in de toekomst gebruikt gaan worden. Richard: “Hierin lees je bijvoorbeeld terug dat de ruimtes multifunctioneler en transparanter moeten worden en de diversiteit van studieplekken groter.” De oplossing daarvoor moest in dit stadium nog bedacht worden.
De tijd om een architect te selecteren brak aan. Dezelfde vertegenwoordiging werd gevraagd te helpen bij de selectie. Nadat architectenbureau Zenber het project gegund kreeg, zijn zij direct aan de slag gegaan met een vertaling van het ruimtelijke programma van eisen naar een eerste concept.
Richard: “In deze fase denken we na over het inpassen van de vernieuwde onderwijsvisie, de indeling en over de mogelijkheden die ons gebouw te bieden heeft, maar nog niet concreet uitgetekend wie waar een plek krijgt en met welke specifieke inrichting. Dat is de volgende stap.”
Ik ben oprecht geïnteresseerd in mensen, in wat ze bezighoudt, wat ze dromen, wat ze in beweging brengt. Een omgeving maken die dit ondersteunt, dat is wat mij drijft. Het gaat mij er niet om mijn persoonlijke stempel op een interieurontwerp te drukken. Mijn voldoening ligt in tevreden en enthousiaste opdrachtgevers en eindgebruikers.
Eric Wezenberg Architect
2020: de architect aan zet
Eric vertelt dat hij en zijn collega’s op een zonnige zondagmiddag naar Hilversum kwamen om het pand van buiten te bekijken en de omgeving waarin het staat. “Daarmee begint het denkproces dan echt te leven. Daarna volgde de schouw in het pand. Bekijken hoe het gebouw functioneert en hoe studenten en docenten er gebruik van maken, dat was het doel.
Een gebouw en zijn functie komen het beste tot zijn recht als het volop in gebruik is. Daarom zijn we meerdere keren teruggekomen op lesdagen. Op verschillende plekken zitten en zien hoe leerlingen en docenten gebruik maken van het pand en de faciliteiten en hoe de wisselwerking tussen beide is.
“In mijn vak als architect is het heel belangrijk om te weten waar het college in de toekomst naartoe wil. Daar moet het pand ondersteunend aan zijn en toegevoegde waarde voor bieden. In dat kader hebben we de onderwijsvisie omarmd en meegenomen in het concept. Het doel van de verbouwing is ervoor te zorgen dat het onderwijs, de organisatie en het gebouw in balans zijn met elkaar.
We zijn gaan kijken hoe we de wensen en eisen vorm kunnen geven en op welke manier we deze tot uiting kunnen laten komen. Zo is de wens om meer openheid en transparantie te bieden bijvoorbeeld vertaald in het gebruik van veel glas en natuurlijke materialen, waardoor de daglichttoetreding beter zal zijn. Maar ook kijken we goed naar waar we bepaalde functies van het gebouw plaatsen.
Om een rijkdom te creëren voor eenieder die hier straks komt is het goed om naar materiaal en kleur te kijken en ook naar een aantrekkelijke vorm. We leggen de lat voor ons en studenten hoog door een professionele werk- en leeromgeving neer te zetten. We maken het interieur zo goed dat studenten er trots op kunnen zijn. In andere onderwijsprojecten merken we dat dat bijdraagt aan de uitdaging om het beste uit zichzelf te halen en zich verbonden te voelen met de school.
Die verbondenheid is de afgelopen maanden alleen nog maar belangrijker geworden met al het thuis werken. De behoefte blijft om mensen fysiek te ontmoeten. Dat doen we graag in een inspirerende omgeving. Zeker als we dat afwisselen met thuiswerken en thuis studeren. “
Samen met Diederik Mulder en Ingrid Heijne vormt Eric Wezenberg het team waarmee Zenber aan dit project werkt.
Thuiswerken en op afstand studeren
De gebeurtenissen van de afgelopen maanden hebben de gedachten over de verbouwing zeker beïnvloed. Sterker nog; het heeft onze denkrichting kracht bijgezet en sommige keuzes versneld vertelt Jörgen. “De veranderingen van de afgelopen maanden sluiten aan bij de onderwijsvisie waardoor de noodzakelijke aanpassingen niet nieuw zijn. Zo waren we bijvoorbeeld al van plan om meer videobelplekken voor medewerkers te realiseren. Dat wil overigens niet zeggen dat dat ten koste gaat van de reguliere werkplekken. Wat je kunt verwachten is een diversiteit aan werkplekken.”
In welke fase bevinden we ons?
“De telefooncel van vroeger wordt weer helemaal opnieuw uitgevonden, maar dan nu voor videobellen.”
Meepraten over de toekomst van ons gebouw
Kort na de zomer wordt het voorlopige ontwerp en het gedachtengoed daarachter met jullie gedeeld, zodat hierop gereageerd kan worden. De uitgangspunten staan vast, de oplossingen kunnen nog worden bijgestuurd. In de maanden daarna gaat de werkgroep, waaronder de architect, met een afvaardiging van de diverse onderwijsteams in gesprek om het voorlopige ontwerp van de docentlandschappen per team te bespreken. Hoe wordt het ontwerp ontvangen en zien we knelpunten tussen het ontwerp en de manier waarop een team georganiseerd is. Zo’n gesprek vond onlangs succesvol plaats met de managers van de ondersteunende diensten.
"Het voorlopige ontwerp bestaat
uit leerlandschappen en werklandschappen. We zijn enorm benieuwd wat collega's daarvan vinden."
2021: Fysiek aan de slag
Het eerste jaar, van meerdere jaren verbouwen, gaat van start. Omdat de school openblijft tijdens de verbouwing kan niet alles tegelijk aangepakt worden. Stuk voor stuk worden delen van het pand verbouwd. De planning moet zich nog vormen, maar dat de verbouwing de nodige interne verhuizingen met zich mee zal brengen, dat kunnen we met enige zekerheid stellen. Uiteindelijk zullen we een pand binnenlopen dat onze ambitie - het opleiden van toekomstbestendige studenten - nog beter faciliteert.
Eric
Jörgen
Voor vragen of opmerkingen over de MCH Op Koers Campagne kun je terecht bij
Pauline Schröder.
Neem contact op
Arena 301 op de schop
Arena 301 op de schop
We gaan ons pand - Arena 301 - verbouwen. En dat is enorm goed nieuws vertelt Jörgen die vanuit de directie de drijvende kracht is achter dit project. “Volgens de planning van ROCvA wordt ieder college eens in de dertig jaar onder handen genomen. Collega’s die al wat langer bij MCH werken, weten dat we Arena 301 in 1999 in gebruik hebben genomen. Dat maakt dat we in 2030 pas aan de beurt zouden zijn. En toch gaan we in 2021 van start met het verbouwen van onze school. Het was lang spannend, maar de Raad van Bestuur stemde onlangs in.”
Sommige mensen zullen nu denken, ‘Ik heb hier eerder toch al aan meegewerkt…’. Dat kan kloppen. Jörgen: “Voordat we om een beslissing van de Raad van Bestuur konden vragen moesten we goed onderbouwen waaraan het nu ontbreekt in ons gebouw en waarom de faciliteiten niet meer voldoen aan de ambities van onze medewerkers.”
De onderwijsvisie
vraagt om iets anders van de huidige ruimtes en lokalen dan het gebouw nu biedt.
Waarom verbouwen?
Er zijn meerdere aanleidingen vertelt Jörgen. “De onderwijsvisie vraagt om iets anders van de huidige ruimtes en inrichting dan het gebouw nu biedt. De school heeft lange, wat saaie, gangen met links en rechts standaard theorielokalen of praktijkruimtes. Er is nu weinig plaats voor studenten om te kunnen studeren. Kortom, zo lang je les hebt zit je als student goed, maar daarna houdt het op.” We willen studenten verschillende plekken bieden. Onder andere rustige studieplekken, projectruimtes en aangename plekken voor sociaal contact tijdens tussenuren en na de les vult Richard aan. “Die feedback horen we al een tijdje; onder andere van de studentenraad en in de STO.”
Ook zien we dat MCH een bijzondere positie heeft. De MCH student heeft veel te kiezen. Ons college biedt veel opleidingen aan en is gelegen in een regio met een breed palet aan alternatieven. Op korte afstand van Hilversum zijn bijvoorbeeld ook MBO Amersfoort en ROC Midden Nederland actief. Dat maakt dat wij onszelf goed moeten neerzetten voor studenten die op het punt staan een keuze te maken. Jörgen: “Daar hoort ook een inspirerend gebouw bij. We zijn een financieel gezond college met een stabiele groei en dat stelt ons in staat deze stap nu te zetten.”
Het docentlandschap
Naast leerlandschappen komen ook de docentlandschappen aan bod. Een belangrijk uitgangspunt voor de docentlandschappen is een juiste mix van concentratie en interactieve werkplekken. Richard: “De ene dag heb je een werkplek in stilte nodig en de andere dag voer je continue overleg, ben je (online) les aan het geven of ontvang je studenten voor gesprekken.” Een tweede uitgangspunt is dat de docentwerkplekken samenwerking binnen de teams, tussen opleidingen onderling, maar ook zeker daarbuiten moeten faciliteren. Daarnaast is de oriëntatie binnen het gebouw één van de uitgangspunten. Jörgen: “Een student moet makkelijk zijn weg kunnen vinden binnen onze school en weten welke faciliteit hij waar kan vinden.”
Jörgen Koelemeij en Richard Streuper maken beide deel uit
van de stuurgroep die over de verbouwing gaat.
In 2021 gaan we van start met verbouwen.
Eric Wezenberg Architect
Ik ben oprecht geïnteresseerd in mensen, in wat ze bezighoudt, wat ze dromen, wat ze in beweging brengt. Een omgeving maken die dit ondersteunt, dat is wat mij drijft. Het gaat mij er niet om mijn persoonlijke stempel op een interieurontwerp te drukken. Mijn voldoening ligt in tevreden en enthousiaste opdrachtgevers en eindgebruikers.
Terug naar 2019
Om vanuit zoveel mogelijk perspectieven zicht te krijgen op de wensen en behoeften zijn we in gesprek gegaan met een brede vertegenwoordiging. We spraken studenten, de OC, docenten, opleidingsmanagers én medewerkers van de ondersteuning. Op basis van die gesprekken en uiteraard de onderwijsvisie en het merkkompas is een ruimtelijk en functioneel programma van eisen geschreven. Daarin staat onder andere waaraan het nu ontbreekt, wat de wensen zijn en waarvoor de ruimtes in de toekomst gebruikt gaan worden. Richard: “Hierin lees je bijvoorbeeld terug dat de ruimtes multifunctioneler en transparanter moeten worden en de diversiteit van studieplekken groter.” De oplossing daarvoor moest in dit stadium nog bedacht worden.
De tijd om een architect te selecteren brak aan. Dezelfde vertegenwoordiging werd gevraagd te helpen bij de selectie. Nadat architectenbureau Zenber het project gegund kreeg, zijn zij direct aan de slag gegaan met een vertaling van het ruimtelijke programma van eisen naar een eerste concept.
Richard: “In deze fase denken we na over het inpassen van de vernieuwde onderwijsvisie, de indeling en over de mogelijkheden die ons gebouw te bieden heeft, maar nog niet concreet uitgetekend wie waar een plek krijgt en met welke specifieke inrichting. Dat is de volgende stap.”
2020: de architect aan zet
Eric vertelt dat hij en zijn collega’s op een zonnige zondagmiddag naar Hilversum kwamen om het pand van buiten te bekijken en de omgeving waarin het staat. “Daarmee begint het denkproces dan echt te leven. Daarna volgde de schouw in het pand. Bekijken hoe het gebouw functioneert en hoe studenten en docenten er gebruik van maken, dat was het doel.
Een gebouw en zijn functie komen het beste tot zijn recht als het volop in gebruik is. Daarom zijn we meerdere keren teruggekomen op lesdagen. Op verschillende plekken zitten en zien hoe leerlingen en docenten gebruik maken van het pand en de faciliteiten en hoe de wisselwerking tussen beide is.
“In mijn vak als architect is het heel belangrijk om te weten waar het college in de toekomst naartoe wil. Daar moet het pand ondersteunend aan zijn en toegevoegde waarde voor bieden. In dat kader hebben we de onderwijsvisie omarmd en meegenomen in het concept. Het doel van de verbouwing is ervoor te zorgen dat het onderwijs, de organisatie en het gebouw in balans zijn met elkaar.
We zijn gaan kijken hoe we de wensen en eisen vorm kunnen geven en op welke manier we deze tot uiting kunnen laten komen. Zo is de wens om meer openheid en transparantie te bieden bijvoorbeeld vertaald in het gebruik van veel glas en natuurlijke materialen, waardoor de daglichttoetreding beter zal zijn. Maar ook kijken we goed naar waar we bepaalde functies van het gebouw plaatsen.
Om een rijkdom te creëren voor eenieder die hier straks komt is het goed om naar materiaal en kleur te kijken en ook naar een aantrekkelijke vorm. We leggen de lat voor ons en studenten hoog door een professionele werk- en leeromgeving neer te zetten. We maken het interieur zo goed dat studenten er trots op kunnen zijn. In andere onderwijsprojecten merken we dat dat bijdraagt aan de uitdaging om het beste uit zichzelf te halen en zich verbonden te voelen met de school.
Die verbondenheid is de afgelopen maanden alleen nog maar belangrijker geworden met al het thuis werken. De behoefte blijft om mensen fysiek te ontmoeten. Dat doen we graag in een inspirerende omgeving. Zeker als we dat afwisselen met thuiswerken en thuis studeren. “
Samen met Diederik Mulder en Ingrid Heijne vormt Eric Wezenberg het team waarmee Zenber aan dit project werkt.
Thuiswerken en op afstand studeren
De gebeurtenissen van de afgelopen maanden hebben de gedachten over de verbouwing zeker beïnvloed. Sterker nog; het heeft onze denkrichting kracht bijgezet en sommige keuzes versneld vertelt Jörgen. “De veranderingen van de afgelopen maanden sluiten aan bij de onderwijsvisie waardoor de noodzakelijke aanpassingen niet nieuw zijn. Zo waren we bijvoorbeeld al van plan om meer videobelplekken voor medewerkers te realiseren. Dat wil overigens niet zeggen dat dat ten koste gaat van de reguliere werkplekken. Wat je kunt verwachten is een diversiteit aan werkplekken.”
“De telefooncel van vroeger wordt weer helemaal opnieuw uitgevonden, maar dan nu voor videobellen.”
Eric
In welke fase bevinden we ons?
Meepraten over de toekomst van ons gebouw
Kort na de zomer wordt het voorlopige ontwerp en het gedachtengoed daarachter met jullie gedeeld, zodat hierop gereageerd kan worden. De uitgangspunten staan vast, de oplossingen kunnen nog worden bijgestuurd. In de maanden daarna gaat de werkgroep, waaronder de architect, met een afvaardiging van de diverse onderwijsteams in gesprek om het voorlopige ontwerp van de docentlandschappen per team te bespreken. Hoe wordt het ontwerp ontvangen en zien we knelpunten tussen het ontwerp en de manier waarop een team georganiseerd is. Zo’n gesprek vond onlangs succesvol plaats met de managers van de ondersteunende diensten.
"Het voorlopige ontwerp bestaat
uit leer-landschappen en werklandschappen. We zijn enorm benieuwd wat collega's daarvan vinden."
Jörgen
2021: Fysiek aan de slag
Het eerste jaar, van meerdere jaren verbouwen, gaat van start. Omdat de school openblijft tijdens de verbouwing kan niet alles tegelijk aangepakt worden. Stuk voor stuk worden delen van het pand verbouwd. De planning moet zich nog vormen, maar dat de verbouwing de nodige interne verhuizingen met zich mee zal brengen, dat kunnen we met enige zekerheid stellen. Uiteindelijk zullen we een pand binnenlopen dat onze ambitie - het opleiden van toekomstbestendige studenten - nog beter faciliteert.
Neem contact op
Voor vragen of opmerkingen over de MCH Op Koers Campagne kun je terecht bij
Pauline Schröder.