Medewerkers Tevredenheid Onderzoek 

Dit voorjaar werd het jaarlijkse Medewerkers Tevredenheid Onderzoek (MTO) onder jullie verspreid. Ruim 73% van de medewerkers nam deel aan het onderzoek. Dat is bijna 10% meer dan vorig jaar. De teams kregen hun eigen scores met trots en verbeterpunten al te zien. Bij deze delen we ook graag het college-brede resultaat met jullie.

In het MTO lees meer over hoe onze teams presteren, hoe medewerkers zich voelen en presteren en wat medewerkers willen zeggen en verbeteren. Daarnaast zijn zes thema’s - die belangrijk zijn voor het welzijn van de organisatie en medewerkers - getoetst; bevlogenheid, betrokkenheid, tevredenheid, werkgeverschap en sociale veiligheid. 
De scores hiervan lees je ook terug in het MTO. De rapportage wordt afgesloten met trots- en verbeterpunten op team- en collegeniveau.

Voor vragen over het MTO kun je terecht bij Monique van den Berg.

Bekijk hier de
onderzoeksresultaten

van het MTO

ChangeMirror 

Begin dit jaar vond het onderzoek ChangeMirror plaats. Met de ChangeMirror onderzochten we wat er écht speelt in ons college. Waar gaat het gesprek over? Het onderzoek bestond uit twee onderdelen; een chat waarin jullie werden uitgenodigd onderwerpen in te brengen. Waarop collega’s dan weer konden reageren, zodat er als het ware thema’s ontstonden. Het tweede onderdeel van het onderzoek was een enquête waarin deze thema’s, uitgewerkt in verschillende vragen, zijn voorgelegd aan jullie allemaal om na te gaan met wie er over wordt gesproken en in welke netwerken. Uit het onderzoek zijn vier thema’s naar voren gekomen:

1. Passie voor het werken met studenten en samen met hen resultaten boeken
2. Veel ‘gedoe’ en veel veranderingen
3. Probleemoplossing in kleine kring
4. Hoge werkdruk


Het is goed om met elkaar over deze thema’s in gesprek te gaan en na te gaan hoe we de positieve zaken nog meer kunnen stimuleren en de punten waar verbetering nodig is ook echt aan te pakken. Dat gaan we doen in de koers. We zien een aantal dingen, zoals een ongelofelijk passie voor het werken met studenten, maar ook een hoge werkdruk. Dit komt onder andere door inefficiente processen en systemen en voor een deel ook doordat teams problemen in een te kleine kring proberen op te lossen en onvoldoende samenwerken en van elkaar leren. Dat herkennen we. Dit zijn dan ook belangrijke onderwerpen van gesprek voor het komende halfjaar tijdens het vormen van de nieuwe strategische koers.

Bekijk hier de
onderzoeksresultaten van
het ChangeMirror-onderzoek

Studenten Tevredenheid Onderzoek 

Jaarlijks wordt er vanuit ROCvA een studententevredenheidsonderzoek (STO) uitgevoerd. Het is van belang om te weten hoe onze studenten denken over het onderwijs dat wij bieden en of dit aansluit bij hun verwachtingen.

In totaal hebben 2177 studenten van MBO College Hilversum deelgenomen aan het onderzoek, dat is 35,5% van het totale aantal studenten van MCH. MCH krijgt gemiddeld een 6,8 als tevredenheidscijfer. Daarmee is het cijfer met 0,2 gestegen ten opzichte van vorig jaar.

 Bijna alle scores, die in een 5-puntschaal gemeten worden, liggen boven de ondergrens van 3,0. Het is goed om te zien dat studenten vinden dat “ze geholpen worden als zij vragen of problemen hebben” (3,8). Tevens geven studenten aan dat “toetsen aansluiten op de lesstof” (3,6). Veel studenten zeggen “veel te leren tijdens de opleiding” (3,6).

Een positieve ontwikkeling ten opzichte van vorig jaar is te zien bij de stelling: “Wat ik in de lessen leer, sluit aan op de stage.” (3,4). Hier is een stijging gerealiseerd van 0,2. Ook op de stelling: “de docenten vragen wat ik van de lessen vind” is een verbetering gerealiseerd (van 2,6 naar 2,8). Dit blijft echter wel een belangrijk aandachtspunt omdat het nog onder de norm scoort. Na een daling het afgelopen jaar is de ‘sfeer op school’ dit jaar weer iets gestegen naar een 3,5 (stijging 0,1).

Medewerkers Tevredenheid Onderzoek 

Dit voorjaar werd het jaarlijkse Medewerkers Tevredenheid Onderzoek (MTO) onder jullie verspreid. Ruim 73% van de medewerkers nam deel aan het onderzoek. Dat is bijna 10% meer dan vorig jaar. De teams kregen hun eigen scores met trots en verbeterpunten al te zien. Bij deze delen we ook graag het college-brede resultaat met jullie.

In het MTO lees meer over hoe onze teams presteren, hoe medewerkers zich voelen en presteren en wat medewerkers willen zeggen en verbeteren. Daarnaast zijn zes thema’s - die belangrijk zijn voor het welzijn van de organisatie en medewerkers - getoetst; bevlogenheid, betrokkenheid, tevredenheid, werkgeverschap en sociale veiligheid. 
De scores hiervan lees je ook terug in het MTO. De rapportage wordt afgesloten met trots- en verbeterpunten op team- en collegeniveau.

Bekijk hier de
onderzoeksresultaten

van het MTO

ChangeMirror 

Begin dit jaar vond het onderzoek ChangeMirror plaats. De ChangeMirror maakt het mogelijk te onderzoeken wat er écht speelt in onze organisatie. Het onderzoek bestond uit twee onderdelen; een chat waarin alle medewerkers werden uitgenodigd onderwerpen, die bij hem of haar leefden, op te werpen. Waarop andere deelnemers konden reageren, zodat er als het ware thema’s ontstonden. Het tweede onderdeel van het onderzoek was een enquête waarin deze thema’s, uitgewerkt in verschillende vragen, voor zijn gelegd aan jullie allemaal om te toetsen of dit beeld breed werd gedragen.


Uit het onderzoek zijn vier thema’s naar voren gekomen:

1. Passie voor het werken met studenten en samen met hen
resultaten boeken

2. Veel ‘gedoe’ en veel veranderingen

3. Probleemoplossing in kleine kring

4. Hoge werkdruk


Voor vragen over de ChangeMirror kun je terecht bij Jan Mol.

ChangeMirror 

Begin dit jaar vond het onderzoek ChangeMirror plaats. Met de ChangeMirror onderzochten we wat er écht speelt in ons college. Waar gaat het gesprek over? Het onderzoek bestond uit twee onderdelen; een chat waarin jullie werden uitgenodigd onderwerpen in te brengen. Waarop collega’s dan weer konden reageren, zodat er als het ware thema’s ontstonden. Het tweede onderdeel van het onderzoek was een enquête waarin deze thema’s, uitgewerkt in verschillende vragen, zijn voorgelegd aan jullie allemaal om na te gaan met wie er over wordt gesproken en in welke netwerken. Uit het onderzoek zijn vier thema’s naar voren gekomen:

1. Passie voor het werken met studenten en samen met hen resultaten boeken
2. Veel ‘gedoe’ en veel veranderingen
3. Probleemoplossing in kleine kring
4. Hoge werkdruk

Het is goed om met elkaar over deze thema’s in gesprek te gaan en na te gaan hoe we de positieve zaken nog meer kunnen stimuleren en de punten waar verbetering nodig is ook echt aan te pakken. Dat gaan we doen in de koers. We zien een aantal dingen, zoals een ongelofelijk passie voor het werken met studenten, maar ook een hoge werkdruk. Dit komt onder andere door inefficiente processen en systemen en voor een deel ook doordat teams problemen in een te kleine kring proberen op te lossen en onvoldoende samenwerken en van elkaar leren. Dat herkennen we. Dit zijn dan ook belangrijke onderwerpen van gesprek voor het komende halfjaar tijdens het vormen van de nieuwe strategische koers.

Bekijk hier de
onderzoeksresultaten van
het ChangeMirror-onderzoek

Studenten Tevredenheid Onderzoek 

Jaarlijks wordt er vanuit ROCvA een studententevredenheidsonderzoek (STO) uitgevoerd. Het is van belang om te weten hoe onze studenten denken over het onderwijs dat wij bieden en of dit aansluit bij hun verwachtingen.

In totaal hebben 2177 studenten van MBO College Hilversum deelgenomen aan het onderzoek, dat is 35,5% van het totale aantal studenten van MCH. MCH krijgt gemiddeld een 6,8 als tevredenheidscijfer. Daarmee is het cijfer met 0,2 gestegen ten opzichte van vorig jaar.

 Bijna alle scores, die in een 5-puntschaal gemeten worden, liggen boven de ondergrens van 3,0. Het is goed om te zien dat studenten vinden dat “ze geholpen worden als zij vragen of problemen hebben” (3,8). Tevens geven studenten aan dat “toetsen aansluiten op de lesstof” (3,6). Veel studenten zeggen “veel te leren tijdens de opleiding” (3,6).

Een positieve ontwikkeling ten opzichte van vorig jaar is te zien bij de stelling: “Wat ik in de lessen leer, sluit aan op de stage.” (3,4). Hier is een stijging gerealiseerd van 0,2. Ook op de stelling: “de docenten vragen wat ik van de lessen vind” is een verbetering gerealiseerd (van 2,6 naar 2,8). Dit blijft echter wel een belangrijk aandachtspunt omdat het nog onder de norm scoort. Na een daling het afgelopen jaar is de ‘sfeer op school’ dit jaar weer iets gestegen naar een 3,5 (stijging 0,1).